Wij werken voortdurend aan het voorkomen van verkeersonveilige situaties. Binnen onze gemeente richten we ons op het bevorderen van bewust en verkeersveilig gedrag. Het gedrag in het verkeer is vooral een mentaliteitskwestie. De mogelijkheden die de gemeente heeft, benut ze wel zoveel mogelijk. Hieronder staan veelgestelde vragen en antwoorden over verschillende situaties.
Kan de gemeente de maximaal toegestane snelheid verlagen in onze straat?
Elke weg of straat heeft een voorgeschreven maximumsnelheid. Dit noemen we ook wel de wegcategorisering. Elke type weg heeft bepaalde kenmerken waaraan deze moeten voldoen om duidelijk te maken aan bestuurders hoe snel ze daar mogen rijden. In het Mobiliteitsplan 2025 is de wegcategorisering voor onze gemeente beschreven. Buiten de bebouwde kom maken we onderscheid tussen 60 km/u en 80 km/u wegen en binnen de bebouwde kom maken we onderscheid tussen 30 km/u en 50 km/u wegen.
Bij het herinrichten van wegen is ons uitgangspunt om ‘werk met werk’ te maken. Dat betekent dat we straten en wegen aanpakken op het moment dat riolering of wegverharding moeten worden vervangen. In sommige gevallen doen we dat al eerder, omdat bijvoorbeeld andere keuzes worden gemaakt in beleid.
Kunnen er (extra) snelheid remmende maatregelen, zoals een drempel, in mijn straat komen?
Binnen onze gemeente kijken we bij grootschalig onderhoud van een straat zorgvuldig naar de bestaande wegindeling. Hierbij toetsen we of de inrichting nog voldoet aan de eisen. Daarnaast kijken we ook naar ongevallen, risicolocaties en gereden snelheden. Op basis daarvan besluiten we of maatregelen noodzakelijk zijn. Het gemeentebestuur maakt de uiteindelijke afweging of de maatregelen uitgevoerd worden.
Fysieke snelheidsremmers maken het fysiek onmogelijk om met een (te) hoge snelheid te passeren en zijn daarom uiterst effectief in het terugdringen van de snelheid, tenminste dichtbij de locatie van die snelheidsremmers.
Bij fysieke snelheidsremmers denken we in de eerste plaats aan drempels, wegversmallingen en as-verschuivingen. Een rotonde leidt automatisch tot een lagere snelheid en kan dus ook gezien worden als fysieke snelheidsremmer. Voor een maximaal effect is het belangrijk dat de snelheidsremmers op de juiste plaats, met de juiste onderlinge afstand en met de juiste maatvoering geplaatst zijn. Een te lage snelheidsdrempel of drempels op te grote afstand van elkaar zullen bijvoorbeeld weinig effect hebben op de snelheid. Een snelheidsdrempel op een plaats waar geen snelheidsprobleem is, komt de acceptatie van dit soort maatregelen niet ten goede.
Als gemeente zijn we terughoudend in het aanbrengen van snelheidsremmende maatregelen (versmalling/drempels). Dergelijke maatregelen hebben ook nadelen zoals dat automobilisten over het algemeen proberen de "verloren" tijd in te halen. Bij drempels kan bijvoorbeeld geluids- en trillingsoverlast ontstaan. Daarnaast ondervinden hulpdiensten in sommige gevallen hinder van de snelheidsremmende maatregelen. Op een aantal routes moeten we ook rekening houden met het openbaar vervoer.
Kan er meer gehandhaafd worden op de maximaal toegestane snelheid?
Enkel de politie is bevoegd tot het handhaven op snelheid. Het Openbaar Ministerie bepaald in overleg met de politie waar dit plaatsvindt. Af en toe staat er in onze gemeente een verplaatsbare flitspaal; de flexflitser. De is ook van het Openbaar Ministerie. Snelheidscontroles op wegen binnen gebieden met een maximumsnelheid van 30 km/u hebben momenteel geen prioriteit bij zowel de politie als het Openbaar Ministerie.
Is het mogelijk om een parkeerverbod (gele streep of borden) in mijn straat aan te brengen?
Het verzoek voor gele markeringen ontstaat vaak vanwege ongewenst parkeren op trottoirs. Dit wordt beschouwd als 'hinderlijk parkeren' en daar kunnen we op handhaven. Als gemeente gaan we ervan uit dat weggebruikers weten dat het verboden is om op trottoirs of bij uitritten te parkeren. Hierdoor zijn aanvullende maatregelen zoals gele markeringen, extra borden of witte kruisen niet nodig. In sommige gevallen doen we dat wel. Als bijvoorbeeld de rijbaan te smal is om op de rijbaan te parkeren.
Is het mogelijk om een wit kruis voor mijn woning/uitrit aan te brengen?
We gaan terughoudend om met het plaatsen van NP-tegels en/of kruismarkeringen (of andere gelijksoortige maatregelen). Dit komt doordat een NP-tegel, wit kruis of andere uitingen niet rechtsgeldig zijn. Dat betekent dat het aanbrengen van deze uitingen het parkeren op die plaats niet verbiedt en dat handhavers hiervoor geen bekeuringen kunnen uitschrijven. Indien er bestuurders op verboden plekken staan, kun je de Boa’s benaderen via de Geertruidenberg app.
Kunnen er meer parkeerplaatsen in mijn straat aangelegd worden?
Het beleid van de gemeente is gericht op het bevorderen van een prettige leefomgeving. Daarbij zetten we in op vergroening (om hittestress en wateroverlast te voorkomen) en ruime trottoirs. Ook stimuleren we het gebruik van andere vervoersmiddelen zoals de fiets en het openbaar vervoer. Daarom worden er geen extra parkeerplaatsen aangelegd. De behoefte aan parkeerplekken wordt minder als er een variëteit aan concurrerende vervoersmogelijkheden beschikbaar is zoals de fiets, deelmobiliteit en het openbaar vervoer.
Geertruidenberg is een groene gemeente en wil dat blijven. De ruimte in een wijk is beperkt en meer parkeerplekken gaan vaak ten koste van het groen/speelplekken. Dit is niet wenselijk voor de leefbaarheid van de wijk. Daarnaast is parkeeroverlast vaak heel lokaal. Het kan in sommige gevallen voorkomen dat mensen iets verder weg moeten parkeren. Een loopafstand van gemiddeld 100 meter vinden we hierin als gemeente acceptabel.