Veelgestelde vragen veranderingen sociaal domein per 1 juli 2025

De manier waarop de gemeente ondersteuning biedt, gaat veranderenHulp moet veel meer gaan aansluiten bij inwoners, met als uitgangspunt dat u eerst en vooral zoveel mogelijk zelf, of samen met uw omgeving problemen probeert op te lossen. Zoals met familie, vrienden, de buurt of verenigingen. Als dat niet genoeg is, kunt u terecht bij bijvoorbeeld de huisarts, Surplus of andere organisaties die kunnen helpen bij werk, zelfzorg, opvoeden of geld. En als dat echt niet lukt of voldoende is, kan de gemeente helpen zoeken naar passende hulp. Zo zorgen we dat hulp terecht komt bij de mensen die het echt nodig hebben. Heeft u geldzorgen of financiële problemen? Neem dan meteen contact op met de gemeente.

Op deze pagina vindt u de veelgestelde vragen over de veranderingen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met het Loket werk, inkomen en zorg tijdens openingstijden op maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur via 14 0162 of info@geertruidenberg.nl 

Deze verandering is begonnen op 1 juli 2025.

Er is steeds meer zorg en hulp nodig. Om die zorg en hulp te kunnen blijven geven, moeten we als samenleving meer naar elkaar om gaan kijken. We kunnen niet langer op dezelfde manier doorgaan. Daar zijn gewoon de mensen en het geld niet voor. We moeten problemen eerder zien en proberen ervoor te zorgen dat ze niet gebeuren. We moeten elkaar helpen en ondersteunen. Meer zelf en meer samen doen.
Dat vraagt iets van ons allemaal. We moeten meer kijken naar wat we zelf of met onze omgeving kunnen doen om onze problemen op te lossen. Zo blijven we langer zelfstandig en wordt de samenleving sterker. En zo komt hulp van organisaties of de gemeente bij de mensen terecht die echt niet zonder kunnen.
 

Het feit dat gemeenten minder geld krijgen, speelt zeker een rol. We moeten het samen met minder doen. Dat betekent niet dat we inwoners in de kou laten staan. Mensen hebben gewoon soms problemen. Wie dat zelf of met hulp van de omgeving echt niet kan oplossen, kan hulp zoeken bij onze samenwerkingspartners. Denk aan de huisarts of een Surplus. Als dat niet genoeg is, kan de gemeente helpen bij het vinden van hulp die past bij de inwoner en zijn/haar situatie. Dus hulp is er, maar zal misschien ergens anders vandaan komen dan de u gewend bent. Wanneer u geldzorgen of financiële problemen heeft kunt u wel meteen contact opnemen met de gemeente.

Het allerliefst willen we er natuurlijk voor zorgen dat mensen geen problemen hebben. Voor hulp en preventie werken we daarom samen met zorg- en welzijnsorganisaties en sport- en cultuurverenigingen. 

Krijgt u al hulp? Dan verandert er voor u nu niets. U gaat het alleen merken als de ondersteuning die u nu krijgt  na 1 juli 2025 stopt of er een aanvraag voor verlenging of verandering voor ondersteuning wordt gedaan. Het kan zijn dat u dan minder hulp via de gemeente krijgt dan in de oude situatie. Dat betekent niet dat u dan ook echt minder hulp heeft. Het wordt alleen op een ander manier geregeld. Bijvoorbeeld met familie, buurtbewoners, een vereniging of huisarts. Iedere situatie en persoon is uniek. Daar wordt rekening mee gehouden.

Voor de ondersteuning die er al is verandert er niets. Deze blijft gewoon bestaan. Nieuwe aanvragen voor hulp of ondersteuning die na 1 juli 2025 worden gedaan, worden volgens de nieuwe manier bekeken. Dit kan soms betekenen dat ondersteuning van de gemeente minder is dan in de oude situatie. Dat betekent niet dat u dan ook echt minder hulp heeft. Het wordt alleen op een ander manier geregeld. Bijvoorbeeld met familie, buurtbewoners, een vereniging of huisarts. Iedere situatie en persoon is uniek. Daar wordt rekening mee gehouden.

Als u voor hulp bij de gemeente komt, beginnen we altijd bij uw vraag en het resultaat dat u wilt bereiken. We kijken eerst naar wat u zelf kunt doen of met uw omgeving. Daarna kijken we naar wat er misschien nog nodig is van hulporganisaties zoals een huisarts of Surplus. Pas als dat niet genoeg is, kijken we of de gemeente ondersteuning kan bieden. Het is belangrijk dat de zorg en hulp terecht komt bij de mensen die dat echt nodig hebben. Daarom werken we goed samen met bijvoorbeeld het CJG, Surplus, huisartsen, scholen, maar ook sport- en cultuurverenigingen. Elke situatie is uniek en daarom ook de hulp die nodig is. Heeft u geldzorgen of financiële problemen? Neem dan meteen contact op met de gemeente.

Wilt u weten welke organisaties er in gemeente Geertruidenberg zijn en wat ze voor u kunnen betekenen? Kijk dan op Ingeertruidenberg.nl. Misschien is er wel iemand in de wijk of buurt die kan helpen. Op Geertruidenbergvoorelkaar.nl kun je hulp aanbieden en vragen.
 

Onder het sociaal domein vallen alle soorten ondersteuning die te maken hebben met werken en participeren, uitkeringen, schuldhulpverlening, gezond en veilig opgroeien, en wonen in een veilige en gezonde omgeving. Wilt u weten welke wetten precies bij het sociaal domein horen? U leest ze in de Integrale Verordening Sociaal Domein op onze website onder de kopjes Zorg en hulp, Jeugd en onderwijs, en Werk en inkomen.

De gemeente kijkt sinds 1 juli 2025 anders naar de manier waarop hulp gegeven wordt. Welke ondersteuning er nodig is, wordt per persoon bekeken. Elke situatie en behoefte is weer anders. Hulp en ondersteuning hebben alleen zin als het bij u en uw leven past. Daarbij wordt er altijd eerst gekeken naar wat de inwoners zelf of met hulp van hun omgeving kunnen. Daarna wordt gekeken wat kan worden opgelost met hulp van zorgorganisaties zoals de huisarts of een Surplus. Als ook dat niet genoeg is kan hulp worden gevraagd aan de gemeente.
Dat kan dus betekenen dat ondersteuning van de gemeente minder is dan in de oude situatie. Dat betekent soms dat u minder hulp van de gemeente krijgt, omdat de hulp op een andere manier georganiseerd kan worden, bijvoorbeeld met familie of buurtbewoners. Er is dus niet minder hulp, maar het wordt op een andere manier geregeld. Mensen die hulp nodig hebben zullen dus ook geholpen worden.
 

Nee, de eigen bijdrage die de gemeente nu vraagt voor sommige ondersteuning, zoals huishoudelijke hulp, verandert niet. We verwachten wel dat u altijd eerst kijkt of u de hulp nodig heeft, zelf kan regelen en betalen. De gemeente ondersteunt alleen mensen die dat echt niet zelf of met hulp van hun omgeving of onze samenwerkingspartners kunnen. 
Voor de meeste ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) betaalt u een eigen bijdrage van maximaal € 21,- per maand. Dit heet het abonnementstarief. Het CAK (Centraal Administratie Kantoor) krijgt deze eigen bijdrage in opdracht van de gemeente en het ministerie van VWS.
 

De gemeente houdt altijd rekening met de persoonlijke situatie van inwoners. Als u niet genoeg geld heeft, hoeft u geen eigen bijdrage te betalen. 

Eerst kijkt u zelf of met hulp van uw omgeving wat u kunt oplossen. Bijvoorbeeld met familie, vrienden of buren. Als het nodig is, kunt u contact opnemen met een van onze samenwerkingspartners. Denk hierbij aan een CJG, Surplus, scholen, huisartsen of sport- en cultuurverenigingen. 
Als het niet lukt om het probleem zelf, met uw omgeving of onze partners op te lossen, kunt u contact opnemen met de gemeente.  U gat dan in gesprek met een medewerker van de gemeente. Tijdens het gesprek wordt besproken wat de vraag, behoefte, leefsituatie en mogelijkheden zijn. Samen met u kijken we wat er nodig en mogelijk is en bij wie. Wat kunt u zelf doen, of met hulp van uw omgeving? Of is er meer nodig? We kunnen u dan doorverwijzen naar een partnerorganisatie, een expert, zelf ondersteuning op maat bieden, of een tweede gesprek inplannen.  
 

De gemeente heeft medewerkers met veel kennis, die de tijd nemen om met u in gesprek te gaan. Samen denken zij na over wat er nodig is en kan, maar vooral ook wat voor langere tijd blijft helpen. Op die manier kunnen medewerkers ook beter inschatten wat en wie nodig is. De gemeente kan een vraag om ondersteuning afwijzen, doorsturen of goedkeuren.

De gemeente kijkt heel goed naar iemands persoonlijke situatie en wat u zelf of met hulp van de omgeving kan. Zoals met familie, de buurt, de huisarts of een maatschappelijk werker. Als het echt niet mogelijk is om de nodige ondersteuning zelf of met hulp van de omgeving te regelen, kan de gemeente helpen bij het zoeken naar passende ondersteuning. Dit kan via samenwerkingspartners, experts, of vanuit de gemeente zelf.

Op Geertruidenberg.nl vindt u meer informatie of bel naar het Loket werk, inkomen & zorg tijdens openingstijden op maandag t/m vrijdag van 8.30 - 12.30 uur, tel. 14 0162. Of mail naar info@geertruidenberg.nl.

Door eerst te praten met uw persoonlijke omgeving zoals familie, vrienden of buren. Als die er niet zijn of als het niet genoeg is, kunt u praten met bijvoorbeeld de huisarts of een organisatie als Surplus. Als die gesprekken niet genoeg zijn, kan contact worden opgenomen met de gemeente. Dit kan door te bellen naar 14 0162 of een e-mail te sturen naar info@geertruidenberg.nl. De gemeente gaat daarna praten met u als er behoefte is aan ondersteuning. 

De gemeente beslist welke ondersteuning gegeven wordt. Natuurlijk wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met uw  hulpvraag en behoefte. Dat betekent dat de gemeente samen met u uitzoekt wat er echt nodig en mogelijk is en past bij uw situatie. 

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met het besluit van de gemeente.  De gemeente moet dan opnieuw kijken of het besluit klopt of toch aangepast moet worden. Ga naar Geertruidenberg.nl/bezwaar voor meer informatie of het maken van een bezwaar.