Wegverbetering A27 Houten - Hooipolder

Automobilisten staan bijna dagelijks in de file op de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder. Ook bij knooppunt Hooipolder zelf is het vaak achteraan sluiten in de file. Om de doorstroming te verbeteren, pakt Rijkswaterstaat de weg aan. Zo verminderen de files en het sluipverkeer in de regio. Maar wat gaat er precies gebeuren? En wat betekent dit dan voor de inwoners van gemeente Geertruidenberg? 

De werkzaamheden aan de verbreding van de A27 Houten - Hooipolder starten in het voorjaar van 2024. Aannemerscombinatie ALSÉÉN gaat in opdracht van Rijkswaterstaat met deze werkzaamheden aan de slag. Daarbij wordt niet alleen de snelweg verbreed. Ook wordt onder meer knooppunt Hooipolder aangepakt, worden twee bruggen vervangen en één bestaande brug verbreed. Maar wat gaat er precies gebeuren in en om gemeente Geertruidenberg? En wat voor gevolgen heeft dit voor onze inwoners? Hieronder vindt u meer informatie over wat er gaat gebeuren. 

Vanuit noord (Utrecht) naar zuid (Breda) komen er drie rijstroken tot Hooipolder. Twee van de drie rijstroken gaan richting Waalwijk-Zonzeel. Vanuit zuid (Breda) worden drie rijstroken aangelegd richting noord (Utrecht). Ook wordt er een verbindingsboog aangelegd tussen Zonzeel en Utrecht. Dit betekent dat het verkeer vanuit Zonzeel straks zonder verkeerslichten naar Utrecht kan rijden.

Afsluiten aansluiting #34 Raamsdonksveer A59

Met de aanpassingen aan knooppunt Hooipolder kan aansluiting 34 Raamsdonksveer niet behouden blijven. Deze aansluiting wordt verplaatst naar aansluiting 33 Oosterhout A59.

Van Keizersveer tot Hooipolder

Tussen Keizersveer en knooppunt Hooipolder krijgt de A27 in beide rijrichtingen drie rijstroken en een vluchtstrook.

De Keizersveerbrug wordt vervangen door twee nieuwe bruggen met ieder drie rijstroken en een vluchtstrook. Aan de westzijde komt een twee-richtingenfietspad en aan de oostzijde één afzonderlijke weg voor landbouwverkeer. Ook wordt de doorvaarhoogte met ca. 4 meter vergroot.

Aansluiting 20 Geertruidenberg A27 aan de oostzijde schuift door de bouw van de nieuwe Keizersveerbruggen en de verbreding van de A27 zo’n driehonderd meter op naar het zuiden.

Knooppunt Hooipolder wordt aangepast: er komt een verbindingsboog van de A59 vanuit het westen naar de A27 richting Utrecht. Ook komen er meer opstelmogelijkheden in het hart van het knooppunt. En er komen 2 vrije ‘rechtsaffers’ (buiten de verkeerslichten om) voor verkeer vanaf Utrecht (A27) richting Zonzeel (A59) en voor verkeer vanaf ’s-Hertogenbosch (A59) richting Utrecht (A27).

Omdat aansluiting 34 Raamsdonksveer opgeheven wordt, wordt deze aansluiting uitgebreid én komt er een nieuwe verbindingsweg naar Raamsdonksveer die ter hoogte van de Kloosterhoeve aansluit op de Eendrachtsweg. Om de geluidsbelasting niet te laten toenemen, worden er extra geluidsschermen geplaatst en bestaande geluidsschermen worden verhoogd. De nieuwe verbindingsweg naar Raamsdonksveer komt langs zorgcomplex De Kloosterhoeve te liggen.

De komende jaren verbetert aannemerscombinatie ALSÉÉN de A27 en knooppunt Hooipolder in opdracht van Rijkswaterstaat. Zij geven het viaduct over de A59 steunpunten van zogenaamde gewapende grond. Bij een gewapende grondconstructie wordt een grondwal in lagen opgebouwd. 

Op de steunpunten komt een betonnen balk. Tussen de rijbanen maakt de aannemer twee pijlers. Op de pijlers en de steunpunten komen grote betonnen liggers. Deze vormen het dek waar het verkeer op gaat rijden. Op de liggers stort ALSÉÉN beton en brengen ze asfalt aan. 

De werkzaamheden aan de verbreding van de A27 Houten - Hooipolder starten in het voorjaar van 2024.

Gestart wordt met Hooipolder en het verplaatsen van de aansluiting 34. De verwachte oplevering is in 2026.

Het gehele tracé zal naar verwachting tussen 2029-2031 gereed zijn.

Hieronder vindt u een planning van de werkzaamheden:

In deze tabel staan de gepland werkzaamheden per kwartaal

De verbreding van de A27 en de aanpak van knooppunt Hooipolder zijn belangrijk voor de bereikbaarheid én de doorstroming van het verkeer in de regio. Daarom vinden de nodige werkzaamheden plaats. Deze werkzaamheden bestaan uit het maken van een nieuwe verbindingsboog van de A59 vanuit het westen (vanuit Zonzeel) naar de A27 naar het noorden (richting Utrecht). Deze verbindingsboog gaat onder de Oosterhoutseweg en de A27 door en over de A59 heen. Vanaf het voorjaar van 2024 bouwt ALSÉÉN als eerste de betonnen constructies voor de onderdoorgangen. Dat doen we náást de bestaande wegen. 

Er komen ook twee vrije rechtsaffers (buiten de verkeerslichten om). Deze zijn voor verkeer vanaf Utrecht (A27) richting Zonzeel (A59) én voor verkeer vanaf ‘s- Hertogenbosch (A59) richting Utrecht (A27). 

Daarnaast komt er een aanpassing in de indeling van de rijkstroken op het knooppunt. Auto’s die hier staan te wachten, kunnen wat ruimer staan. Dit is goed voor de doostroming.

Tussen knooppunt Hooipolder en de Keizersveerbrug krijgt de snelweg in beide richtingen een extra rijstrook. 

Voor deze activiteiten moeten we bomen kappen. Er geldt een herplantplicht voor deze verwijderde bomen. We planten daarom nieuwe bomen voor de bomen die we kappen binnen de tracébesluitgrenzen.

Bouwrijp maken

ALSÉÉN verwijdert in opdracht van Rijkswaterstaat bomen op verschillende plaatsen langs de A27 tussen Houten en Hooipolder. Deze bomen kappen zij bij knooppunt Hooipolder en vlakbij de vier grote bruggen. Dit doen zij vanaf eind september 2023 tot uiterlijk 15 maart 2024. Het weghalen van bomen is nodig voor verbreding van de huidige snelweg en de uitbreiding van knooppunt Hooipolder. Daarnaast is dit nodig voor de bouw van nieuwe bruggen op de plaats van de Keizersveerbrug, Merwedebrug, Hagesteinsebrug en de uitbreiding van de Houtensebrug. Er geldt een herplantplicht voor deze verwijderde bomen. We planten daarom nieuwe bomen voor de bomen die we kappen binnen de tracébesluitgrenzen.

Meer informatie vindt u via de website A27houtenhooipolder.nl

Om de verbreding van de A27 mogelijk te maken moeten heel veel werkzaamheden verricht worden. Inwoners, ondernemers en bezoekers van onze gemeente ondervinden tijdens de uitvoering van de werkzaamheden overlast. Dat is onvermijdelijk. Uitgangspunt tijdens de werkzaamheden is dat er altijd 2 rijstroken beschikbaar zijn.

Met de aannemer wordt uitvoerig gekeken hoe “slim gebouwd” kan worden zonder dat het verkeer en omgeving daar last van hebben. Denk daarbij aan slim faseren, bouwmethode, afstemmen met andere projecten, ed.

Als de capaciteit van de weg tijdelijk minder is, kijken we eerst naar mogelijkheden om het verkeersaanbod te beperken, want verkeer dat er niet is, levert geen overlast op. Denk daarbij aan appel op thuiswerken, meer gebruik fiets, OV, carpoolen of reizen buiten de spits.

Ook leiden we het verkeer om over wegen die hiervoor geschikt zijn. Maar ook ongeschikte / ongewenste routes nog onaantrekkelijker maken of zelf onmogelijk. Deze maatregelen worden door RWS en de aannemer de komende periode verder uitgewerkt. Door bewust te zijn van de komende verminderde bereikbaarheid kunt u daar zelf ook uw steentje aan bijdragen. Dit alles met als doel om onze gemeente veilig, leefbaar en bereikbaar te houden.

Wilt u meer weten over de verbreding van de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder? Ga dan naar de website van Rijkswaterstaat of schrijf u in voor de nieuwsbrief. U kunt ook direct naar het algehele overzicht van de wegwerkzaamheden gaan op de website van Rijkswaterstaat. Via onze eigen nieuwsbrief communiceren we ook regelmatig over de werkzaamheden. Via onze inschrijfpagina kunt u uzelf voor deze nieuwsbrief inschrijven.