In knooppunt Hooipolder ligt langs de verbindingsweg van de A27 uit Utrecht naar de A59 richting Zonzeel een grondwal met een geluidscherm. Voor de uitbreiding van het knooppunt graaft aannemerscombinatie ALSÉÉN de grondwal af en plaatsen ze een nieuw geluidscherm. In de bestaande grondwal groeit Japanse duizendknoop. Deze plant is een bedreiging voor de natuur en kan schade veroorzaken aan beton en straatwerk. In oktober verwijderen ze de plant inclusief alle wortels uit de grondwal. Hiervoor halen ze het bestaande geluidscherm weg en graven ze een groot deel van de grondwal af. Eind oktober start de bouw van het nieuwe scherm.
Verwijderen geluidscherm
Vanaf eind september treft ALSÉÉN voorbereidingen voor het verwijderen van het geluidscherm langs de A59, ter hoogte van de hofjes bij de Beethovenlaan en de Van Diepenbrockstraat. Ze maken ruimte achter de wal voor het materieel. Begin oktober demonteren ze het geluidscherm en halen de funderingspalen uit de grond.
17-20 oktober verwijderen Japanse Duizendknoop
In het weekend van 17 tot 20 oktober werkt ALSÉÉN op de A59. Ze vervangen en verlengen een duiker (een verbinding tussen twee watergangen) die onder de snelweg ligt. Hiervoor sluiten ze de A59 ter hoogte van Raamsdonksveer/Geertruidenberg in beide richtingen af. Omdat de snelweg dicht is, kunnen ze ook de Japanse duizendknoop uit de grondwal verwijderen. Hiervoor graven ze grote delen van de grondwal af. Ze doen dit onder toezicht van een ecoloog, zo weten ze zeker dat ze alle wortels van de plant meenemen.
De wortels van de Japanse duizendknoop kunnen tot aan het grondwaterniveau groeien. Als het nodig is, graaft ALSÉÉN tot deze diepte de grond weg. In totaal voeren ze met gesloten vrachtwagens zo'n 4500 ton grond af naar een tijdelijk depot. Als alle planten en wortels weg zijn, vullen ze gaten tot aan het maaiveld op met zand. Omdat hier straks de nieuwe verbindingsweg van de A27 naar de A59 komt te liggen, verplaatsen ze de grondwal in november ca. vijf meter richting de bebouwing. Op de nieuwe grondwal bouwen ze het nieuwe geluidscherm.
Bouw nieuw geluidscherm
Palen aanbrengen
Na het weekend start ALSÉÉN met de bouw van het nieuwe geluidscherm langs de A59. Vanaf eind oktober/begin november trillen ze de buispalen van vijf meter voor de fundering in de grond. Dit werk duurt ongeveer twee weken. Ze starten bij de Oosterhoutseweg en werken dan tot aan de afrtit van het knooppunt.
In de weekenden van 14 tot 17 november en 28 november tot 1 december brengen ze de funderingspalen aan voor het scherm langs de afrit van de A27. Dit doen ze op zaterdag en zondag overdag.
Op 1 december sluiten ze op de A59 de op- en afritten 34 Raamsdonksveer definitief af. Er is dan ruimte op de A59 en plaasten ze een barrier met een geluidscherm. Dan kunnen ze ook het laatste stukje van het nieuwe geluidscherm bouwen. Ze brengen hiervoor in december 20 meter stalen damwandplanken aan. Dit duurt ongeveer drie dagen. Daarna volgen de funderingspalen, dit werk duurt ongeveer een week.
Betonwerk en opbouw scherm
Als de buispalen van het geluidscherm in de grond zitten, plaatst ALSÉÉN er stalen wapening in en storten ze het vol met beton. Vanaf december monteren ze staanders en daarna de panelen van de schermen. Als het werk volgens planning loopt, zijn de nieuwe geluidschermen eind februari 2026 gereed.
Hinder
In de periode dat het bestaande geluidscherm weg is en het nieuwe scherm in aanbouw is, is er in de wijk langs de A59 meer geluid van verkeer. Vanwege de beperkte ruimte op de snelweg is het niet mogelijk om direct een tijdelijk scherm te plaatsen. Deze situatie duurt tot begin december. Dan komt er een tijdelijk geluidscherm op de A59.
In het weekend van 17 tot 20 oktober graaft ALSÉÉN overdag en mogelijk ook in de nacht bij de grondwal. Dit is afhankelijk van hoe diep de wortels van de Japanse duizendknoop zitten. Deze werkzaamheden zorgen voor geluid van machines en vrachtwagens en de bouwplaats is goed verlicht. Dit kan hinderlijk zijn voor omwonenden.
Bij de bouw van het nieuwe geluidscherm trillen ze buispalen en damwanden in de grond. Deze werkzaamheden zorgen voor geluid in de omgeving en mogelijk zijn trillingen in de omgeving van de werkzaamheden voelbaar. De overige werkzaamheden geven minder geluid.