Terugsturen onduidelijke brieven

We willen graag heldere taal gebruiken. Heeft u een brief, een e-mail of andere gemeentelijke communicatie ontvangen die u niet helemaal begrijpt? U kunt deze per 12 mei 2025 terugsturen, dan schrijven wij het opnieuw.

U kunt het terugsturen via de mail, per post of in te leveren in de brievenbus bij de receptie. Hiervoor hebben we uw naam, adresgegevens en/of e-mailadres nodig. Wilt u liever anoniem blijven? Dan ontvangt u geen herschreven versie. Wilt u liever iemand telefonisch spreken? Neem dan contact op door te bellen naar 14 0162. 

Onze reactie

Nadat wij uw brief hebben ontvangen krijgt u binnen 10 werkdagen van ons een nieuwe brief. Heeft u vragen over de inhoud van de brief die niet kunnen wachten, neem dan contact op met de contactpersoon die bovenaan de brief staat. Is er geen contactpersoon, bel dan naar 14 0162.

Geen bezwaar of uitstel  

Uw melding wordt niet aangemerkt als een bezwaarschrift of klacht. Ook krijgt u geen uitstel. Wij herschrijven het deel van de brief dat u onduidelijk vindt om onze dienstverlening te verbeteren. Dat zegt niets over de eventuele gevolgen die bij het besluit horen. 

Uw privacy  

Als u een nieuwe brief wilt ontvangen, kunt u niet anoniem blijven. Wilt u wel anoniem blijven, dan ontvangt u geen nieuwe brief. Wel wordt de collega die de brief heeft geschreven gevraagd om te werken aan heldere brieven.  

Contact  

Heeft u een vraag over onze terugstuurservice, mail dan naar helderetaal@geertruidenberg.nl
 

  1. Geef met een markeerstift aan wat u onduidelijk vindt.
  2. Maak uw persoonlijke gegevens zwart, zoals nummers en bedragen. Laat de gegevens van de gemeente, uw adres en naam staan.
  3. Maak een foto van de brief of andere gemeentelijke teksten die u niet begrijpt. Wanneer u een brief terugstuurt, vragen wij u om ervoor te zorgen dat de gegevens bovenaan en onderaan de brief ook goed zichtbaar zijn (kenmerk, datum, contactpersoon, ondertekening). Maak zo nodig meerdere kopieën.  
  4. Voeg de foto(‘s) toe aan de mail en stuur die naar helderetaal@geertruidenberg.nl.    
  5. U ontvangt direct een ontvangstbevestiging. 
     

  1. Geef met een markeerstift aan wat u onduidelijk vindt.
  2. Maak uw persoonlijke gegevens zwart, zoals nummers en bedragen. Laat de gegevens van de gemeente, uw adres en naam staan.
  3. Maak een kopie of foto van de brief of andere gemeentelijke teksten die u niet begrijpt. Zorg dat de onduidelijke tekst goed leesbaar is. Wanneer u een brief terugstuurt, vragen wij u om ervoor te zorgen dat de gegevens bovenaan en onderaan de brief ook goed zichtbaar zijn (kenmerk, datum, contactpersoon, ondertekening). Maak zo nodig meerdere kopieën.  
  4. Wilt u de herschreven versie terug ontvangen, dan hebben we uw adres nodig. Schrijf het zo nodig op de brief of kopie. Wilt u liever een reactie ontvangen per mail? Schrijf dan uw mailadres op de brief of kopie.
  5. Doe de kopie in een envelop (een postzegel is niet nodig) en stuur die naar: 
    Gemeente Geertruidenberg 
    T.a.v. Communicatie 
    Heldere taal
    Antwoordnummer 28505
    4940 WL, Raamsdonksveer
  6. Plak de sticker die u bij de brief heeft ontvangen op de envelop. 
     

Op de receptiebalie in het gemeentehuis vindt u de brievenbus ‘Heldere taal’. Hierin kunt u de brief, mail of andere communicatie in doen.

  1. Geef met een markeerstift wat u onduidelijk vindt.
  2. Maak uw persoonlijke gegevens zwart, zoals nummers en bedragen.
  3. Maak een kopie of foto. Wanneer u een brief niet duidelijk vindt, vragen wij u om ervoor te zorgen dat de gegevens bovenaan en onderaan de brief ook goed zichtbaar zijn (kenmerk, datum, contactpersoon, ondertekening). Maak zo nodig meerdere kopieën.  
  4. Wilt u de herschreven versie ontvangen, dan hebben we uw adres nodig. Schrijf het zo nodig op de brief of de kopie. Wilt u liever de reactie per mail ontvangen? Schrijf dan uw mailadres op de brief.
  5. Stop de brief in de brievenbus op de receptiebalie in het gemeentehuis.